Cap a on?

Cap a on?
CAP A ON????

dimecres, 4 de novembre del 2015

ÀMBITS D'APLICACIÓ DEL TALENT COOPPEL

Hola bona nit de nou!!
El joc Talent Cooppel, no només s'aplica en l'àmbit educatiu, i en el centre on jo realitzo les meves pràctiques, aquí us deixo una relació del àmbits.
En una altra entrada us explicaré en què consisteix exactament el joc, i us posaré fotos de tot el procés.
 
Les aplicacions actuals del “Talent Cooppel” es porten a terme en els cinc àmbits següents:

1.- Professionals. empreses, escoles i instituts, familiars

1.1.- Empreses.- El Cooppel és útil a empreses i per a la formació permanent del personal laboral. Tot considerant que el personal laboral són pares i mares.

1.2.- Escoles i instituts.- Per al professorat i personal educador. És aplicable a les aules. Cada grup d’alumnes es pot constituir en Club d’equips (que poden ser de tres persones o quatre, màxim 5). Exemple Club de nivell 3r grup B ESO. Com cada grup seria un Club. L’escola o l’institut és pot constituir en Superclub. Si participa en trobades territorials pot formar part de la Federació Cooppel de Catalunya. Malgrat dins del centre educatiu i en horari lectiu es poden organitzar trobades Cooppel com jugades, partides i partits com activitat esportiva i com activitat teatral on les famílies també hi poden participar.

1.3.- En tasques de repassos o de suports a l’estudi aplicant el Cooppel dona més eficàcia a l’autonomia dels aprenentatges i a la coordinació de l’alumne/a entre els ajuts rebuts en el servei i les tasques escolars a l’escola i a l’institut.

2.- Familiars.

En família és una eina per a organitzar, planificar, millorar la comunicació i la motivació per part dels pares i de les mares cap a l’autonomia dels seus fills/es. El projecte ofereix els espais OASIS de suport a les famílies, on es dona ajuts per a les tasques dels pares i de les mares en la supervisió de l’agenda, de les tasques escolars a casa, etc cap a l’autonomia i la col·laboració dels fills/es en el repte de la convivència a casa. Tot haver aprés a jugar al Cooppel la família es pot constituir en Club En Família Cooppel (Club F. Cooppel) amb dos persones membres com a mínim i un major d’edat.

A l’estar constituïts en Club el proper pas és poder-se federar i participar tot jugant al Cooppel en museus, espais naturals com el parc natural Serra de Montsant, sales d’exposicions, biblioteques, centres d’interpretació cultural, lingüística, social, així com rutes culturals com naturals.

3.- Civisme.

El civisme és aquell conjunt d’actituds indispensables per garantir una bona convivència als espais que habitualment compartim com a membres d’una mateixa comunitat. Podem coexistir sense civisme, però no podem conviure. El civisme és el conjunt d’accions per al funcionament participatiu i democràtic de les associacions, de les comunitats de veïns, etc.

El Civisme pot facilitar espais per a punts informatius Cooppel, sessions de demostració, seus de Clubs Cooppel i de Federacions Cooppel. El Cooppel a més és una activitat cultural psicofísica, intel·lectual, cooperativa i teatral.

4.- Aprenentatge Servei


L’aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

L’aprenentatge servei és, doncs, un projecte educatiu amb utilitat social. La relació circular que s’estableix entre l’aprenentatge i el servei genera una nova realitat que intensifica els efectes de cada un per separat. L’aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit a l’aprenentatge, perquè allò que s’aprèn es pot transferir a la realitat en forma d’acció.

I.- Les característiques de l’APS (aprenentatge servei) són:

a. – Un mètode per a l’educació formal i no formal, per a totes les edats i que ha de comptar amb un espai temporal precís

S’aplica en àmbits educatius formals i no formals, a qualsevol edat i en totes les etapes educatives. Convé situar les experiències dintre de les possibilitats temporals de cada institució. En l’educació formal es poden col·locar en: tutories, crèdits de síntesi o de recerca, pivotant en una o vàries matèries, activitats extraescolars, o en un temps destinat específicament al tema. Pel que fa a l’educació no formal, s’ubicaran en: colònies, campaments, camps de treball, trobades setmanals i altres.

b.-  Un servei per aprendre i col·laborar en el marc de la reciprocitat

Concep el servei com una resposta a necessitats reals de la societat: protecció del medi ambient, recuperació del patrimoni cultural, ajuda a grups socials amb necessitats, etc. El servei permetrà aplicar coneixements previs, formular interrogants intel·lectuals i cívics, i ser font d’experiències que obrin a noves adquisicions. Serà un esforç de cooperació, un exercici de responsabilitat i un espai de col·laboració recíproca on totes les parts ofereixen i reben quelcom de valor.

c.- Un procés d’adquisició de coneixements i competències per a la vida

Desenvolupa processos conscients, planificats i sistemàtics d’ensenyament i aprenentatge que relacionen tasques de servei amb continguts i competències rellevants. L’educació formal posarà en joc continguts factuals, procedimentals i de valor propis de les matèries escolars fins a convertir-los en competències que permetin enfrontar-se i resoldre els problemes vitals de la comunitat. L’educació no formal, després de prendre consciència de les competències i continguts que activen les seves propostes i formes d’intervenció, tractarà intencionalment les competències i continguts formatius relacionats amb el servei a la comunitat que impulsa l’entitat.

d.- Un mètode de pedagogia activa i reflexiva

S’inspira en una pedagogia de l’experiència, participació activa, reflexió, interdisciplinarietat i resolució de problemes, cooperació, immersió en pràctiques de valor i avaluació múltiple. Una pedagogia d’aquestes característiques requereix que l’educador sigui més que un ensenyant.

e.- Una xarxa de “partenaires” i instàncies de connexió i suport

Requereix un treball en xarxa que coordini les institucions educatives -escolars i no escolars- i les entitats socials que intervenen a la realitat. Aquesta aliança permetrà a les institucions educatives obrir-se al seu entorn i a les entitats socials exercir una influència formativa que completi l’acció de les institucions educatives i contribueixi a l’ideal de la ciutat educativa, on tot el teixit ciutadà exerceix alguna acció formativa. També convé comptar amb l’ajuda d’altres instàncies destinades a crear vincles de partenariat entre les institucions educatives i la resta d’entitats socials.

f.- Activitats amb impacte formatiu i transformador

Incideix en l’aprenentatge de continguts intel·lectuals, afectius i de comportament; desenvolupa competències aplicables a diversos àmbits vitals; reviu el pensament crític i la responsabilitat cívica; transmet valors i virtuts que fomenten el desenvolupament personal i la ciutadania, i contribueix a millorar l’entorn social, així com les institucions implicades en el projecte.

El Cooppel és aprenentatge servei. La millor manera d’ajudar a les famílies i a l’alumnat més vulnerable i amb més risc de marginació és el Cooppel, ja que agrupa alumnes heterogenis. Agrupa alumnes de totes les classes socials i per tant és un model inclusiu global. Per un costat en la formació del personal bastida, com en l’ocasió de dur a terme aprenentatge servei a estudiants universitaris. El Cooppel compleix les característiques anteriors de l’Aprenentatge Servei.

5.- Voluntariat. També es pot exercir el voluntariat dins del projecte Cooppel Federal.-

B.- En els espais de ràdios locals, en actes socials i en investigació psicosocial.

1.- Programes de ràdio.

2.- Es fan publicacions digitals en castellà i en català i la seva difusió és electrònica.

3.- Investigació psicosocial en el camp educatiu amb els projectes:

- Cooppel.bloc o investigació tecnològica per a dissenyar un “bloc electrònic” per a jugar al Cooppel a l’aula i a casa

- Cooppel.test o investigació psicosocial en utilitzar una jugada de 9 jocs de Cooppel, 27 jocs i 91 jocs com a mesura potencial competencial del pronòstic amb el Cooppel.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada